ASSALAMUALAIKUM, PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI (KELAS PEMBELAJARAN) SK TASIK DAMAI DITUBUHKAN PADA 1 APRIL 2013.
RSS
Dividers for Myspace @ Fillster.com

Isnin, 24 Mac 2014






Tanggal 8 Mac 2014,
Di dingin subuh hari,
Kami diusik dengan kehilangmu,
Usikan itu pelik,
kerana,
usikan ini penuh misteri,
pelbagai manusia,
membuat andaian,
kononya itu,
dan ini puncanya,
semua megah dengan tekno dunia,
tanpa sedar teknoMu
Ya Allah yang terhebat,
Wahai ratu awan,
Untuk mencarimu,
kami kerahkan segala kudrat,
dari laut cina selatan,
sehingga ke Vietnam,
Pelbagai,
Layardan sayap dikerah,
untuk mencarimu,
ratu awanku,
Di khabar,
Engkau berada di laut andaman,
Puas kami meneropong,
puas kami menyeru seluruh alam,
supaya berkata atau berkicau,
supaya kami tahu dimana engkau berada...
Puas kami doa,
supaya hijab kami dibuka,
supaya kami melihatmu dimana,
Ratu hati kami,
Baru sebentar,
Kami diusik dengan duka,
kami terusik dengan air mata,
usikan yg penuh tamparan,
Usikan kedukaan,
Apabila,
Sang Nakhoda Negara,
Memalukan berita pilu,
seluruh dunia,
MH370 ratu awanku telah tiada,
Sedihnya kami kerna jauh engkau meninggalkan kami,
tanpa sebarang berita,
atau sepatah kata,
Ya Allah,
Kami memanjatkan kesyukuran,
kerna segala ketidakpastian,
kita terjwab sudah,
ratu awan kami,
sudah tiada,
Lautan Hindi ditujuinya,
Walaupun,
berat hati ini menerimanya,
tapi ,
kami redha,
kami terima,
kami sedar,
supaya kami semua kembali kepadaMu,
Allah Yang Esa,
Terima Ya Allah,
Engkau makbulkan doa kami..
Engkau temuikan kami,
Walaupun dengan khabar duka,
tapi,
kami percaya semuanya ada hikmah...
Al-fatihah..
nukilan : Ak47 @ anuarhajikassim









Text of Malaysia Prime Minister Najib Razak's full statement on#MH370

Photo: Text of Malaysia Prime Minister Najib Razak's full statement on #MH370


Photo: Siapa Kapten Zaharie dari pandangan Juruterbang berpengalaman luar..

Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengesahkan bahawa seseorang telah mematikan alat pengesan radar pesawat MH370 dan melakukan pusingan U.

Ekoran itu, timbul kemungkinan berlaku rampasan dan sebotaj ke atas pesawat tersebut sehingga mendorong kepada siasatan terhadap Kapten Zaharie.

Bagaimanapun, Chris Goodfellow yang berpengalaman 20 tahun sebagai juruterbang mempunyai teori sendiri.

Menurutnya, isu kehilangan pesawat MH370 terlalu dirumitkan sedangkan jawapannya mungkin mudah iaitu berlaku kebakaran di kokpit.

Dalam catatan akaun Google+ miliknya, Goodfellow, sebaik mendengar berita pesawat itu berpatah balik ke arah Selat Melaka dari Laut China Selatan, dia terus memeriksa peta dan mendapati MH370 mungkin menuju lapangan terbang terdakat di Pulau Langkawi selepas berlaku masalah seperti kebakaran dalam kokpit.

"Kunci utama di sini adalah pusingan kiri dibuat pesawat itu. Juruterbang (Kapten Zaharie Ahmad Shah) adalah kapten yang sangat berpengalaman dengan lebih 18,000 jam penerbangan. Mungkin juruterbang lebih muda yang ditemu ramah (agensi berita) CNN tidak sedar mengenai pusingan kiri. 

"Kami juruterbang lama dilatih untuk sentiasa tahu di mana lapangan terbang paling dekat ketika terbang untuk perlindungan selamat jika kecemasan." 

Menurut Goodfellow lagi, apabila melihat pusingan kiri dibuat oleh pesawat MH370 dan menuju terus ke arah bertentangan, nalurinya memberitahu juruterbang itu mungkin mahu menuju ke lapangan terbang terdekat. 

"(Zaharie) sebenarnya mengambil laluan terus di atas laut ke Pulau Langkawi yang tidak mempunyai banyak halangan. Dia tidak kembali ke Kuala Lumpur kerana dia tahu (laluan itu) merentasi gunung (Banjaran Titiwangsa) setinggi 8,000 kaki. 

Dia tahu laluan ke Langkawi lebih mudah dan jaraknya lebih dekat." 

Goodfellow percaya Zaharie mengambil tindakan betul pada ketika mereka mungkin menghadapi masalah serius yang mendorong kepada tindakan pusingan U untuk menuju ke lapangan terbang terdekat di Pulau Langkawi. 

Katanya, terputusnya komunikasi (ACARS) termasuk kesan radar adalah munasabah jika berlaku kebakaran di dalam kokpit. 

"Melihat masa kejadian, mungkin berlaku kepanasan melampau pada salah satu tayar hadapan dan ia pecah sebaik pesawat berlepas dan terbakar perlahan-lahan. 

"Ya, ini boleh berlaku dengan tayar yang kurang angin. Ingat ini pesawat berat, (dan insiden berlaku) pada malam yang panas dan landasan yang panjang." 

Katanya, ada insiden di Nigeria pada 1991 melibatkan Douglas DC-8 yang tayarnya terbakar semasa berlepas menyebabkan asap tebal melemaskan kru dan penumpang. 

Katanya, juruterbang memang ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak boleh digunakan semasa kebakaran. 

Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit sahaja. 

"Apa yang berlaku adalah (kedua-dua juruterbang) lemas akibat asap dan pengsan, menyebabkan pesawat itu terus terbang menggunakan aplikasi sistem autopilot sehingga sama ada kehabisan minyak atau kebakaran memusnahkan papan kawalan dalam kokpit." 

Jika itu benar, kata Goodfellow, Zaharie adalah wira yang bertarung situasi mustahil untuk cuba membawa pesawat itu ke Pulau Langkawi. 

"Tiada was-was lagi dalam fikiran saya, itulah sebab mengapa pesawat itu berpusing dan mengambil laluan lurus." 

Jika berlaku rampasan atau sabotaj, katanya, ia tidak akan sengaja pusing ke sebelah kiri dan menuju ke arah Pulau Langkawi. 

Goodfellow mengakhiri tulisannya dengan kata-kata: "Juruterbang bijak. Cuma tidak mempunyai masa mencukupi."

Apa yang ditulis Goodfellow dan ramai lagi pakar di seluruh dunia tetap kekal menjadi spekulasi selagi pesawat MH370 tidak ditemui.

... Itu apa pandangan orang luar yang punya kepakaran atau kebolehan sepertimana yang dimiliki oleh Kapten Zaharie, biarpun beliau seorang Kristian beliau tidak membuat spekulasi yang buruk mengenai Kapten Zahari..

Bukan seperti kita sesetengah rakyat Malaysia ni.. bila tahu saja Kapten Zaharie itu adalah Ahli PKR, apa yang dibuatnya semua dipandang negatif walaupun dunia menghargainya..

Jadi kesimpulannya.. nak mempolitikkan isu tu biarlah kena tempatnya..

Kita sepatutnya bangga kerana anak Melayu yang berugama Islam ini diiktiraf dunia akan kebolehannya bukannya menghina hanya kerana ideologi politik kita berbeza...

Siapa Kapten Zaharie dari pandangan Juruterbang berpengalaman luar..

Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengesahkan
 bahawa seseorang telah mematikan alat pengesan radar pesawat MH370 
dan melakukan pusingan U.

Ekoran itu, timbul kemungkinan berlaku rampasan dan sebotaj 
ke atas pesawat tersebut sehingga mendorong kepada siasatan 
terhadap Kapten Zaharie.

Bagaimanapun, Chris Goodfellow yang berpengalaman 20 tahun 
sebagai juruterbang mempunyai teori sendiri.

Menurutnya, isu kehilangan pesawat MH370 terlalu dirumitkan 
sedangkan jawapannya mungkin mudah iaitu berlaku kebakaran di kokpit.

Dalam catatan akaun Google+ miliknya, Goodfellow, 
sebaik mendengar berita pesawat itu berpatah balik ke arah 
Selat Melaka dari Laut China Selatan, dia terus memeriksa peta 
dan mendapati MH370 mungkin menuju lapangan terbang 
terdakat di Pulau Langkawi selepas berlaku masalah seperti 
kebakaran dalam kokpit.

"Kunci utama di sini adalah pusingan kiri dibuat pesawat itu. 
Juruterbang (Kapten Zaharie Ahmad Shah) adalah kapten yang 
sangat berpengalaman dengan lebih 18,000 jam penerbangan. 
Mungkin juruterbang lebih muda yang ditemu ramah (agensi berita) 
CNN tidak sedar mengenai pusingan kiri.

"Kami juruterbang lama dilatih untuk sentiasa tahu di mana lapangan 
terbang paling dekat ketika terbang untuk perlindungan selamat 
jika kecemasan."

Menurut Goodfellow lagi, apabila melihat pusingan kiri dibuat oleh
 pesawat MH370 dan menuju terus ke arah bertentangan, nalurinya 
memberitahu juruterbang itu mungkin mahu menuju ke lapangan 
terbang terdekat. 

"(Zaharie) sebenarnya mengambil laluan terus di atas laut ke
 Pulau Langkawi yang tidak mempunyai banyak halangan. Dia tidak 
kembali ke Kuala Lumpur kerana dia tahu (laluan itu) merentasi 
gunung (Banjaran Titiwangsa) setinggi 8,000 kaki.

Dia tahu laluan ke Langkawi lebih mudah dan jaraknya lebih dekat."

Goodfellow percaya Zaharie mengambil tindakan betul pada 
ketika mereka mungkin menghadapi masalah serius yang mendorong 
kepada tindakan pusingan U untuk menuju ke lapangan terbang 
terdekat di Pulau Langkawi.

Katanya, terputusnya komunikasi (ACARS) termasuk kesan radar 
adalah munasabah jika berlaku kebakaran di dalam kokpit.

"Melihat masa kejadian, mungkin berlaku kepanasan melampau 
pada salah satu tayar hadapan dan ia pecah sebaik pesawat berlepas 
dan terbakar perlahan-lahan.

"Ya, ini boleh berlaku dengan tayar yang kurang angin. 
Ingat ini pesawat berat, (dan insiden berlaku) pada malam yang panas 
dan landasan yang panjang."

Katanya, ada insiden di Nigeria pada 1991 melibatkan Douglas 
DC-8 yang tayarnya terbakar semasa berlepas menyebabkan 
asap tebal melemaskan kru dan penumpang.

Katanya, juruterbang memang ada akses kepada topeng oksigen 
tetapi ia tidak boleh digunakan semasa kebakaran.

Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan 
penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit sahaja.

"Apa yang berlaku adalah (kedua-dua juruterbang) lemas akibat 
asap dan pengsan, menyebabkan pesawat itu terus terbang 
menggunakan aplikasi sistem autopilot sehingga sama ada 
kehabisan minyak atau kebakaran memusnahkan papan kawalan 
dalam kokpit."

Jika itu benar, kata Goodfellow, Zaharie adalah wira yang bertarung 
situasi mustahil untuk cuba membawa pesawat itu ke Pulau Langkawi.

"Tiada was-was lagi dalam fikiran saya, itulah sebab mengapa pesawat
 itu berpusing dan mengambil laluan lurus."

Jika berlaku rampasan atau sabotaj, katanya, ia tidak akan sengaja 
pusing ke sebelah kiri dan menuju ke arah Pulau Langkawi.

Goodfellow mengakhiri tulisannya dengan kata-kata: "Juruterbang bijak. 
Cuma tidak mempunyai masa mencukupi."

Apa yang ditulis Goodfellow dan ramai lagi pakar di seluruh 
dunia tetap kekal menjadi spekulasi selagi pesawat MH370 tidak ditemui.

... Itu apa pandangan orang luar yang punya kepakaran atau kebolehan 
sepertimana yang dimiliki oleh Kapten Zaharie.
SUMBER DARI:


MH370 - What You Can Do for MH370! | missyblurkit



0 ulasan:

Catat Ulasan