Sunday, December 4, 2011
PANDUAN RANCANGAN
PENDIDIKAN INDIVIDU (RPI)
MURID-MURID
BERKEPERLUAN KHAS
RANCANGAN PENGAJARAN INDIVIDU
1. Pengenalan
Melalui Seksyen 41 Akta Pendidikan 1996
Peraturan-Peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 2007
mengariskan: ”Rancangan Pendidikan Individu” ertinya satu
dokumen yang menjelaskan matlamat perancangan
pendidikan yang dirancang untuk setiap murid pendidikan
khas dan dijadikan panduan oleh guru dalam proses
pengajaran dan pembelajaran dan boleh menyatakan
tahap pencapaian murid. Rancangan Pendidikan Individu
(RPI) diguna pakai dalam pelaksanaan kurikulum
Pendidikan Khas yang digubal oleh Panel Khas
RPI juga berperanan sebagai rekod pengajaran guru.
Peraturan-Peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 2007
mengariskan: ”Rancangan Pendidikan Individu” ertinya satu
dokumen yang menjelaskan matlamat perancangan
pendidikan yang dirancang untuk setiap murid pendidikan
khas dan dijadikan panduan oleh guru dalam proses
pengajaran dan pembelajaran dan boleh menyatakan
tahap pencapaian murid. Rancangan Pendidikan Individu
(RPI) diguna pakai dalam pelaksanaan kurikulum
Pendidikan Khas yang digubal oleh Panel Khas
RPI juga berperanan sebagai rekod pengajaran guru.
Pekeliling Ikhtisas Bil. 7/2004: Pelaksanaan Kurikulum
Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran Sekolah Rendah
dan Sekolah Menengah, para (5) menyebut,
“Bagi memastikan keberkesanan kurikulum ini
(kurikulum alternatif) Rancangan Pendidikan Individu (RPI)
setiap murid hendaklah di sediakan”.
Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran Sekolah Rendah
dan Sekolah Menengah, para (5) menyebut,
“Bagi memastikan keberkesanan kurikulum ini
(kurikulum alternatif) Rancangan Pendidikan Individu (RPI)
setiap murid hendaklah di sediakan”.
2. Definisi RPI
RPI merupakan satu dokumentasi perancangan berstruktur
dengan langkah yang berbeza dan keperluan pengajaran
yang sepatutnya untuk membantu murid berkeperluan khas
mencapai objektif yang telah dikenalpasti.
dengan langkah yang berbeza dan keperluan pengajaran
yang sepatutnya untuk membantu murid berkeperluan khas
mencapai objektif yang telah dikenalpasti.
3. Rasional Penghasilan RPI
Mengikut Renault (1987), penghasilan RPI bukan sahaja
untuk murid-murid bermasalah pembelajaran, tetapi juga
digalakkan bagi murid-murid yang mempunyai prestasi
pencapaian yang amat rendah berbanding dengan rakan
se kelas atau sebaya dalam sebahagian besar
kurikulum, serta memerlukan langkah-langkah intervensi
jangka panjang. Dalam konteks murid berkeperluan khas,
pembentukan RPI adalah untuk menghasilkan program
pembelajaran yang berkesan serta sesuai dengan kebolehan
dan keperluan murid berkenaan. Ini bermakna RPI bukan
sahaja sesuai bagi murid bermasalah pembelajaran tetapi
juga murid berkeperluan khas lain, seperti mereka yang
mempunyai masalah pendengaran, penglihatan, pemulihan
khas, cacat anggota dan lain-lain kecacatan.
untuk murid-murid bermasalah pembelajaran, tetapi juga
digalakkan bagi murid-murid yang mempunyai prestasi
pencapaian yang amat rendah berbanding dengan rakan
se kelas atau sebaya dalam sebahagian besar
kurikulum, serta memerlukan langkah-langkah intervensi
jangka panjang. Dalam konteks murid berkeperluan khas,
pembentukan RPI adalah untuk menghasilkan program
pembelajaran yang berkesan serta sesuai dengan kebolehan
dan keperluan murid berkenaan. Ini bermakna RPI bukan
sahaja sesuai bagi murid bermasalah pembelajaran tetapi
juga murid berkeperluan khas lain, seperti mereka yang
mempunyai masalah pendengaran, penglihatan, pemulihan
khas, cacat anggota dan lain-lain kecacatan.
Adalah penting kemahiran dan tugasan pembelajaran
(learning tasks) yang disasarkan untuk murid berkeperluan
khas adalah selaras dengan keperluan dan ke fungsian
murid berkenaan. Usaha perlu dilaksanakan untuk mengenal
pasti aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang
diperlukan oleh murid tersebut bagi meningkatkan lagi
tahap pencapaian sedia ada dalam, (i) interaksi sosial/emosi
(ii) kemahiran (iii) pengurusan diri, (iv) intelek, supaya
akhirnya mereka boleh berdikari selepas. tamat
sesuatu tahap persekolahan dan (v) komunikasi. Jika in
i tidak dilakukan, pengalaman pembelajaran yang diperoleh
tidak menjurus kepada pencapaian yang sewajarnya dan
lebih malang lagi jika impak pembelajaran
memperkukuhkan lagi ketidakupayaan murid.
(learning tasks) yang disasarkan untuk murid berkeperluan
khas adalah selaras dengan keperluan dan ke fungsian
murid berkenaan. Usaha perlu dilaksanakan untuk mengenal
pasti aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang
diperlukan oleh murid tersebut bagi meningkatkan lagi
tahap pencapaian sedia ada dalam, (i) interaksi sosial/emosi
(ii) kemahiran (iii) pengurusan diri, (iv) intelek, supaya
akhirnya mereka boleh berdikari selepas. tamat
sesuatu tahap persekolahan dan (v) komunikasi. Jika in
i tidak dilakukan, pengalaman pembelajaran yang diperoleh
tidak menjurus kepada pencapaian yang sewajarnya dan
lebih malang lagi jika impak pembelajaran
memperkukuhkan lagi ketidakupayaan murid.
Interaksi sosial diperlukan bagi membolehkan murid
berkeperluan khas menyesuaikan diri dalam komuniti
setempat dan menjadi sebahagian daripada komuniti tersebut.
Ia juga akan membantu murid mengamalkan tabiat
sosial yang boleh diterima semasa bekerja dan
bergaul dengan masyarakat. Ada kalanya cara bersosial perlu
diajar secara khusus, terutamanya kepada murid bermasalah
pembelajaran, kerana pembelajaran kebetulan
(incidental learning) dan proses peniruan (modelling)
adalah kurang berkesan. Di samping itu juga keupayaan
untuk mengurus dan mengawal emosi adalah salah satu
faktor yang boleh mempengaruhi perkembangan sahsiah
seseorang murid itu. RPI yang disediakan adalah
untuk meningkatkan kecerdasan emosi di kalangan
murid-murid ini.
berkeperluan khas menyesuaikan diri dalam komuniti
setempat dan menjadi sebahagian daripada komuniti tersebut.
Ia juga akan membantu murid mengamalkan tabiat
sosial yang boleh diterima semasa bekerja dan
bergaul dengan masyarakat. Ada kalanya cara bersosial perlu
diajar secara khusus, terutamanya kepada murid bermasalah
pembelajaran, kerana pembelajaran kebetulan
(incidental learning) dan proses peniruan (modelling)
adalah kurang berkesan. Di samping itu juga keupayaan
untuk mengurus dan mengawal emosi adalah salah satu
faktor yang boleh mempengaruhi perkembangan sahsiah
seseorang murid itu. RPI yang disediakan adalah
untuk meningkatkan kecerdasan emosi di kalangan
murid-murid ini.
Kemahiran dalam konteks murid berkeperluan khas
bermaksud kemahiran fizikal dan di peringkat lebih
tinggi, kemahiran vokasional. Penguasaan kemahiran
terbatas kepada kecacatan yang dialami oleh murid.
Sebagai contoh, jika murid menghadapi masalah cacat
anggota yang teruk, kebolehannya untuk menguasai
kemahiran motor halus dan kasar amat terhad. Perkara
ini perlu diambil kira semasa penjanaan RPI untuk
murid tersebut. Penguasaan kemahiran motor kasar
dan halus serta kemahiran vokasional yang tertentu
seharusnya tidak dijadikan sasaran utama murid cacat
anggota teruk ini. Kebolehan mengurus diri seperti
membersihkan diri merupakan aspek terpenting bagi
murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran
terutama di peringkat prasekolah dan sekolah rendah.
Pengurusan diri peringkat tinggi juga amat
diperlukan bagi murid berkeperluan khas lain.
Justeru pengurusan diri kebiasaannya merupakan
sasaran yang sering diutamakan dalam
penghasilan RPI murid berkeperluan khas.
bermaksud kemahiran fizikal dan di peringkat lebih
tinggi, kemahiran vokasional. Penguasaan kemahiran
terbatas kepada kecacatan yang dialami oleh murid.
Sebagai contoh, jika murid menghadapi masalah cacat
anggota yang teruk, kebolehannya untuk menguasai
kemahiran motor halus dan kasar amat terhad. Perkara
ini perlu diambil kira semasa penjanaan RPI untuk
murid tersebut. Penguasaan kemahiran motor kasar
dan halus serta kemahiran vokasional yang tertentu
seharusnya tidak dijadikan sasaran utama murid cacat
anggota teruk ini. Kebolehan mengurus diri seperti
membersihkan diri merupakan aspek terpenting bagi
murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran
terutama di peringkat prasekolah dan sekolah rendah.
Pengurusan diri peringkat tinggi juga amat
diperlukan bagi murid berkeperluan khas lain.
Justeru pengurusan diri kebiasaannya merupakan
sasaran yang sering diutamakan dalam
penghasilan RPI murid berkeperluan khas.
Bagi murid yang mengikuti program inklusif akademik
samada masalah penglihatan, masalah
pendengaran, masalah pembelajaran dan pelbagai kecacatan,
RPI haruslah dibina berdasarkan aspek sosial, emosi
dan rohani. Bagi murid yang mempunyai keupayaan
kognitif rendah, di mana sebahagian besarnya
terdiri daripada murid bermasalah pembelajaran, penekanan
adalah kepada pengetahuan gunaan (functional). Contohnya,
walau pun murid ini tidak boleh membuat kiraan secara
mental, mereka boleh diajar matematik gunaan menggunakan
kalkulator. Selain daripada itu, penekanan diberikan kepada
penguasaan membaca dan menulis tetapi tidak kepada
penguasaan pengetahuan akademik.
samada masalah penglihatan, masalah
pendengaran, masalah pembelajaran dan pelbagai kecacatan,
RPI haruslah dibina berdasarkan aspek sosial, emosi
dan rohani. Bagi murid yang mempunyai keupayaan
kognitif rendah, di mana sebahagian besarnya
terdiri daripada murid bermasalah pembelajaran, penekanan
adalah kepada pengetahuan gunaan (functional). Contohnya,
walau pun murid ini tidak boleh membuat kiraan secara
mental, mereka boleh diajar matematik gunaan menggunakan
kalkulator. Selain daripada itu, penekanan diberikan kepada
penguasaan membaca dan menulis tetapi tidak kepada
penguasaan pengetahuan akademik.
Keupayaan murid untuk berkomunikasi juga adalah
di antara sasaran matlamat dalam pembinaan
RPI. Kebolehan berkomunikasi dengan baik akan
membantu murid berkeperluan khas untuk menyesuaikan
diri dalam masyarakat dan hidup bersama-sama dengan
rakan-rakan dari aliran perdana.
di antara sasaran matlamat dalam pembinaan
RPI. Kebolehan berkomunikasi dengan baik akan
membantu murid berkeperluan khas untuk menyesuaikan
diri dalam masyarakat dan hidup bersama-sama dengan
rakan-rakan dari aliran perdana.
4. Elemen Rancangan Pendidikan Individu
Fokus kepada 3 atau 4 sasaran utama
dipilih daripada komponen yang berkaitan
dengan bidang utama komunikasi, literasi,
matematik, tingkah laku, dan kemahiran
sosial yang sesuai dengan keperluan murid.
Elemen utama yang perlu ada:
dipilih daripada komponen yang berkaitan
dengan bidang utama komunikasi, literasi,
matematik, tingkah laku, dan kemahiran
sosial yang sesuai dengan keperluan murid.
Elemen utama yang perlu ada:
4.1 Sasaran jangka pendek yang ditentukan untuk
atau oleh murid
atau oleh murid
4.2 Strategi pengajaran yang akan digunakan
4.3 Kemudahan atau perkhidmatan sokongan
yang perlu ada
yang perlu ada
4.4 Penyemakan semula perancangan
4.5 Hasil pencapaian yang akan direkodkan semasa
penyemakan semula rancangan pendidikan individu
(dokumentasi)
penyemakan semula rancangan pendidikan individu
(dokumentasi)
4.6 Kerjasama melalui perkongsian maklumat,
keputusan bersama, kebolehpercayaan bagi objektif
pengajaran dan pembelajaran serta prosedur penilaian
keputusan bersama, kebolehpercayaan bagi objektif
pengajaran dan pembelajaran serta prosedur penilaian
4.7 Meletakkan terlalu banyak sasaran pada masa
adalah amat tidak sesuai.
adalah amat tidak sesuai.
4.8 Fokus kepada 3 atau 4 sasaran utama dipilih
daripada komponen yang berkaitan dengan bidang
utama komunikasi, literasi, matematik, tingkah
laku dan kemahiran sosial yang sesuai dengan
keperluan murid.
daripada komponen yang berkaitan dengan bidang
utama komunikasi, literasi, matematik, tingkah
laku dan kemahiran sosial yang sesuai dengan
keperluan murid.
5. Ciri-ciri Rancangan Pendidikan Individu
5.1 Komprehensif dan merangkumi pelbagai bidang
5.2 Matlamat yang spesifik dan objektif yang boleh
diukur
diukur
5.3 Berasaskan urutan perkembangan kemahiran
5.4 Bersesuaian dan realistik (boleh dicapai)
5.5 Penggunaan bahasa yang mudah difahami
5.6 Digubal dan dipersetujui bersama pasukan
pelbagai disiplin
pelbagai disiplin
6. Konsep RPI
- RPI menjadi perancangan berasaskan: i) ‘Apa’ yang diajar ii) ‘Bagaimana’ sepatutnya diajar iii) ‘Kekerapan’ pengetahuan, kefahaman dan kemahiran sasaran sepatutnya diajar melalui penambahan atau berbeza dari bukan pendidikan khas melalui kurikulum alternatif
- RPI merupakan satu dokumentasi perancangan berstruktur dengan langkah yang berbeza dan pengajaran yang sepatutnya untuk membantu murid berkeperluan khas mencapai objektif yang telah dikenalpasti.
- RPI adalah satu dokumen kerja bagi semua warga sekolah.
- RPI mestilah mudah diakses dan difahami oleh semua yang berkenaan.
- Perlu diingat, RPI adalah relevan untuk semua kategori murid berkeperluan khas dan bukan untuk murid pendidikan khas bermasalah pembelajaran sahaja seperti diamalkan sekarang. RPI sesuai dihasilkan bagi murid berkeperluan khas yang mengikuti kurikulum kebangsaan, alternatif atau lain-lain yang diguna pakai oleh murid berkenaan. Adalah diharapkan penjanaan RPI bagi murid berkeperluan khas akan membangunkan jati diri murid berkenaan dan membolehkan mereka hidup berdikari selepas tamat persekolahan dan seterusnya meningkatkan kualiti hidup mereka.
7. Kepentingan Rancangan Pendidikan Individu
Proses RPI memberi pelbagai kebaikan kepada:
7.1 Murid
7.1.1 Setiap RPI yang digubal untuk mengenalpasti
keperluan murid-murid dan
keperluan murid-murid dan
cara bagaimana keperluan-keperluan
tersebut dapat dipenuhi. Contoh-contoh adalah
seperti berikut:
tersebut dapat dipenuhi. Contoh-contoh adalah
seperti berikut:
(a) Peralatan khas seperti alat bantu
mendengar, kanta pembesar
mendengar, kanta pembesar
dan mesin Braille
(b) Bidang khas seperti orientasi dan mobiliti, kemahiran hidup dan
bahasa isyarat
7.2 Guru-guru
7.2.1 Memberi peluang untuk mendapat maklumat tentang murid
7.2.2 Menyediakan forum untuk mendapatkan sokongan dan khidmat bantu daripada pihak yang berkenaan
7.2.3 Menyediakan dokumentasi bagi tujuan kesinambungan amalan dalam khidmat bantu sokongan diperlukan.
7.2.4 Memastikan bidang tugas yang memerlukan nasihat
golongan professional
golongan professional
7.3 Ibu Bapa
7.3.1 Memberi peluang untuk terlibat secara
langsung dalam penyediaan matlamat dan
objektif pembelajaran anak mereka
langsung dalam penyediaan matlamat dan
objektif pembelajaran anak mereka
7.3.2 Memberi peluang untuk mendapat penerangan
dengan jelas tentang perkara yang perlu dilakukan
bagi membantu pembelajaran anak mereka di rumah.
dengan jelas tentang perkara yang perlu dilakukan
bagi membantu pembelajaran anak mereka di rumah.
7.3.3 Menyediakan forum untuk meminta pertolongan,
resos, sokongan dan perkhidmatan daripada
pihak yang berkenaan.
resos, sokongan dan perkhidmatan daripada
pihak yang berkenaan.
7.3.4 Memberi peluang untuk berkongsi maklumat
dengan golongan professional yang terlibat secara
langsung dengan anak mereka
dengan golongan professional yang terlibat secara
langsung dengan anak mereka
7.4 Ahli Pasukan Pelbagai Disiplin yang berkaitan (Sila rujuk ke
Lampiran …)
Lampiran …)
7.4.1 Memperolehi maklumat yang sistematik melalui
penilaian pelbagai disiplin untuk mengenal pasti
keperluan individu murid
penilaian pelbagai disiplin untuk mengenal pasti
keperluan individu murid
7.4.2 Mengenal pasti program latihan dan penilaian
semula yang bersesuaian dengan keperluan murid.
semula yang bersesuaian dengan keperluan murid.
8. Peranan dan Sumbangan Ahli Jawatankuasa
RPI
RPI
8.1 RPI dilaksanakan berasaskan secara kumpulan atau
pasukan.
Hala tuju adalah dibentuk dan dipersetujui
bersama melalui kolaborasi dan kerjasama
ahli-ahli pasukan RPI.
pasukan.
Hala tuju adalah dibentuk dan dipersetujui
bersama melalui kolaborasi dan kerjasama
ahli-ahli pasukan RPI.
8.2 Ahli-ahli pasukan RPI adalah berbeza bergantung
kepada keperluan individu murid yang terlibat.
Contohnya, ahli-ahlinya boleh terdiri daripada murid itu
sendiri, ibu bapa, guru, kaunselor kerjaya, pentadbir
sekolah, pegawai khidmat bantu , pembatu pengurusan
murid dan pegawai komuniti yang telah dikenalpasti.
kepada keperluan individu murid yang terlibat.
Contohnya, ahli-ahlinya boleh terdiri daripada murid itu
sendiri, ibu bapa, guru, kaunselor kerjaya, pentadbir
sekolah, pegawai khidmat bantu , pembatu pengurusan
murid dan pegawai komuniti yang telah dikenalpasti.
8.3 Kelebihan bergerak secara pasukan bagi RPI adalah:
8.3.1 Membentuk pemahaman yang sama tentang
keupayaan sebenar murid yang terlibat.
keupayaan sebenar murid yang terlibat.
8.3.2 Dapat berbincang tentang kemudahan
(contohnya penterjemah bahasa isyarat dan
lain-lain) yang dapat membantu murid belajar
dengan lebih berkesan.
(contohnya penterjemah bahasa isyarat dan
lain-lain) yang dapat membantu murid belajar
dengan lebih berkesan.
8.3.3 Membuat cadangan pembelian alatan khas
contohnya alat bantu dengar.
contohnya alat bantu dengar.
8.3.4 Mengenalpasti bentuk khidmat bantu
yang diperlukan.
yang diperlukan.
8.3.5 Menyediakan rangka panduan pembelajaran
yang selari dengan keperluan pentaksiran
kurikulum
yang selari dengan keperluan pentaksiran
kurikulum
8.3.6 Setiap ahli dapat berkongsi maklumat tentang
tingkah laku dan bentuk atau kaedah pengajaran
dan pembelajaran yang sesuai dengan keperluan
individu murid.
tingkah laku dan bentuk atau kaedah pengajaran
dan pembelajaran yang sesuai dengan keperluan
individu murid.
8.4 Menentukan peranan dan tanggungjawab setiap ahli
pasukan setiap ahli memainkan peranan penting
dan perlu bekerjasama di dalam proses membina RPI.
pasukan setiap ahli memainkan peranan penting
dan perlu bekerjasama di dalam proses membina RPI.
8.4.1 Pentadbir (Pengetua/Guru Besar)
(a) Melantik seorang penyelaras
(bukannya membina) pelaksanaan RPI
(bukannya membina) pelaksanaan RPI
(b) Menggerakkan program kolaborasi, penilaian
dan pengemaskini
dan pengemaskini
(c) Memastikan perlaksanaan RPI dengan
menilai dan mengemaskini laporan
sekurang-kurangnya sekali setiap tempoh
laporan yang dipersetujui dalam borang RPI
menilai dan mengemaskini laporan
sekurang-kurangnya sekali setiap tempoh
laporan yang dipersetujui dalam borang RPI
(d) Memastikan cadangan keperluan bahan
sokongan dan khidmat bantu dalam
penyediaan RPI diambil perhatian dan dapat
dipenuhi.
sokongan dan khidmat bantu dalam
penyediaan RPI diambil perhatian dan dapat
dipenuhi.
(e) Memastikan murid yang terlibat dimaklumkan
tentang pembinaan RPI jika berkenaan (?)
tentang pembinaan RPI jika berkenaan (?)
(f) Memastikan perbincangan keperluan transisi
dapat diusahakan bersama pihak ibu bapa,
komuniti tempatan dan juga institusi pendidikan
tinggi.
dapat diusahakan bersama pihak ibu bapa,
komuniti tempatan dan juga institusi pendidikan
tinggi.
(g) Memastikan salinan dokumen RPI disediakan
untuk ibu bapa dan murid.
untuk ibu bapa dan murid.
(h) Memastikan RPI disimpan dan difailkan
dengan baik serta hasil laporan dimasukkan dalam rekod kemajuan atau profil murid
dengan baik serta hasil laporan dimasukkan dalam rekod kemajuan atau profil murid
8.4.2 Guru kelas/Guru matapelajaran/Guru resos
(a) Menyediakan penilaian diagnostik yang sesuai
bagi memastikan kekuatan dan keperluan murid.
bagi memastikan kekuatan dan keperluan murid.
(b) Menyemak , mengemaskini matlamat dan
objektif di awal tempoh persediaan RPI.
objektif di awal tempoh persediaan RPI.
(c) Memberi nasihat bagi keperluan peralatan khas.
(d) Bertanggungjawab membina aktiviti
pembelajaran yang dapat memenuhi
keperluan murid,
pembelajaran yang dapat memenuhi
keperluan murid,
(e) Mengajar dan menilai pencapaian setiap
objektif RPI.
objektif RPI.
(f) Mengekalkan komunikasi dan hubungan
baik dengan pihak ibu bapa, guru-guru lain,
profesional dan pegawai khidmat bantu yang
terlibat.
baik dengan pihak ibu bapa, guru-guru lain,
profesional dan pegawai khidmat bantu yang
terlibat.
(g) Bekerjasama , mengekalkan komunikasi
dengan guru-guru lain dan juga kakitangan
(warga) sekolah yang lain.
dengan guru-guru lain dan juga kakitangan
(warga) sekolah yang lain.
8.4.3 Pembantu guru
(a) Membantu murid dengan aktiviti pembelajaran
di kelas mengikut arahan guru kelas
di kelas mengikut arahan guru kelas
(b) Membantu guru mendapatkan bantuan
peralatan khas
peralatan khas
(c) Merekod , memantau pencapaian
objektif-objektif pengajaran dan pembelajaran
yang telah dikenalpasti
objektif-objektif pengajaran dan pembelajaran
yang telah dikenalpasti
8.4.4 Murid
(a) Membantu ahli pasukan mengenalpasti cara pembelajaran yang sesuai
(b) Membantu pasukan menentukan keperluan khidmat bantu dan peralatan khas
(c) Membantu menentukan matlamat pembelajaran
(d) Memahami proses pembentukan RPI
8.4.5 Ibu bapa
(a) Menyediakan maklumat terkini tentang murid
(b) Memaklumkan kemahiran, minat, kegemaran dan kecenderungan murid
(c) Memaklumkan maklumat latar belakang pendidikan awal, sebelum dan pencapaian murid
(d) Memberi peluang kepada murid untuk meneruskan aktiviti pembelajaran di rumah
(e) Sentiasa berkomunikasi dengan pihak sekolah
8.4.6 Ahli professional lain
(a) Menyediakan khidmat bantu (bentuk nasihat,
terapi dan sebagainya)
terapi dan sebagainya)
(b) Menyediakan nasihat dari segi keperluan
peralatan khas
peralatan khas
(c) Menyediakan bantuan teknikal
(d) Menjadi sumber sokongan bagi keluarga
(e) Melaksanakan penilaian bila diperlukan
9. Proses RPI
9. Garis Panduan Penghasilan RPI
Penghasilan RPI merupakan proses penting dalam
usaha menyediakan program pendidikan yang berkesan
dan bertepatan dengan berkeperluan khas murid yang
berkenaan. Murid berkeperluan khas mempunyai
keperluan yang berbeza untuk berdikiri atau/dan untuk
mencapai kejayaan searas dengan murid biasa.
Matlamat utama pendidikan bagi murid berkeperluan
khas adalah untuk menyediakan mereka agar dapat hidup
dalam komuniti setempat. Justeru, pihak sekolah perlu
merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran dengan
menggunakan kandungan kurikulum yang berkesan
serta berkait rapat dengan keperluan setempat.
Untuk menghasilkan RPI yang berkesan perkara-perkara
berikut perlu diambil kira.
usaha menyediakan program pendidikan yang berkesan
dan bertepatan dengan berkeperluan khas murid yang
berkenaan. Murid berkeperluan khas mempunyai
keperluan yang berbeza untuk berdikiri atau/dan untuk
mencapai kejayaan searas dengan murid biasa.
Matlamat utama pendidikan bagi murid berkeperluan
khas adalah untuk menyediakan mereka agar dapat hidup
dalam komuniti setempat. Justeru, pihak sekolah perlu
merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran dengan
menggunakan kandungan kurikulum yang berkesan
serta berkait rapat dengan keperluan setempat.
Untuk menghasilkan RPI yang berkesan perkara-perkara
berikut perlu diambil kira.
Jawatankuasa RPI hendaklah dianggotai oleh,
(i) pengetua atau guru besar,
(ii) guru penolong kanan pendidikan khas atau
penyelaras program pendidikan khas,
(iii) semua guru pendidikan khas,
(iv) semua ibu bapa atau wakil
(v) kumpulan ‘multi-disciplinary’ mengikut keperluan
dan
(vi) murid.
(i) pengetua atau guru besar,
(ii) guru penolong kanan pendidikan khas atau
penyelaras program pendidikan khas,
(iii) semua guru pendidikan khas,
(iv) semua ibu bapa atau wakil
(v) kumpulan ‘multi-disciplinary’ mengikut keperluan
dan
(vi) murid.
9.1 Proses Penghasilan RPI
Pembinaan RPI bagi murid berkeperluan khas adalah
penting bagi memaksimumkan keberkesanan dan
impak pelaksanaan aktiviti pembelajaran.
Tahap keberkesanan aktiviti ini pula bergantung
pada ketelitian dan ketepatan RPI yang dihasilkan.
Berasaskan kepada garis panduan yang disenaraikan
dalam para 3, berikut adalah langkah-langkah yang
disarankan dalam proses pembinaan RPI.
penting bagi memaksimumkan keberkesanan dan
impak pelaksanaan aktiviti pembelajaran.
Tahap keberkesanan aktiviti ini pula bergantung
pada ketelitian dan ketepatan RPI yang dihasilkan.
Berasaskan kepada garis panduan yang disenaraikan
dalam para 3, berikut adalah langkah-langkah yang
disarankan dalam proses pembinaan RPI.
Jadual 1: Langkah-langkah
pembinaan RPI
Langkah
|
Tugasan
|
Tindakan
|
Ujian Diagnostik
|
· Menyediakan ujian diagnostik
· Menjalankan ujian diagnostik
· Menganalisis dan merekod keputusan ujian diagnostik
|
· Menubuhkan Jawatankuasa penyediaan ujian diagnostik
· Guru pendidikan menjalankan ujian diagnostik secara pemerhatian, temubual, ujian lisan, ujian bertulis
|
Pembentukan Ahli Jawatankuasa.
|
· Kenal pasti serta hubungi ahli jawatankuasa.
· Mengeluarkan surat Menetapkan tarikh, tempat, masa dan kekerapan mesyuarat yang akan diadakan.
· Agenda mesyuarat (Melapor baseline RPI yang telah dikenalpasti, mengesahkan cadangan).
· Fokus adalah hanya satu RPI bagi seorang murid dalam satu masa.
|
· Lantikan rasmi dibuat.
· Menyediakan laporan baseline setiap murid.
· Mendapatkan persetujuan AJK bagi menentukan baseline setiap murid.
|
Pembinaan RPI
|
· Cerakinkan matlamat jangka panjang kepada sasaran jangka pendek.
· Kenal pasti sumber yang diperlukan untuk mencapai sasaran.
· Membahagikan tanggung jawab bagi mencapai sasaran kepada setiap ahli.
· Hasilkan dokumen RPI secara bertulis.
· Menyediakan senarai objektif untuk satu RPI dalam tempoh masa yang sesuai.
|
· Rekod ujianpsychometric yang pernah dibuat ke atas murid.
· Sebarang maklumat yang boleh membantu ahli membina RPI yang bertepatan dengan keperluan murid.
|
Peningkatan RPI sedia ada.
· Semak prestasi pencapaian murid. Dapatkan baselineterkini.
· Senaraikan matlamat baru jangka panjang.
· Susun matlamat baru jangka panjang mengikut keutamaan.
· Cerakinkan matlamat baru jangka panjang kepada sasaran jangka pendek baru.
· Kenal pasti sumber tambahan yang diperlukan untuk mencapai sasaran baru.
· Membahagikan tanggung jawab untuk mencapai sasaran baru kepada setiap ahli.
· Hasilkan dokumen RPI secara bertulis.
|
Dapatkan:
· RPI sedia ada.
· Dapatkan sebarang laporan terkini.
| |
Penghasilan program pembelajaran dan pelaksanaan.
|
· Terjemahan sasaran kepada objektif tingkah laku pembelajaran & pengajaran.
· Pilih strategi pengajaran dan kaedah penilaian untuk mengukur pencapaian objektif.
· Mendapatkan sumber pengajaran dan pembelajaran yang dikenal pasti.
· Melaksana dan memantau program yang dirancang di peringkat sekolah dan rumah.
· Tetapkan tarikh mengkaji semula RPI.
|
Dapatkan:
· Butiran Perancangan.
|
Langkah
|
Tugasan
|
Tindakan
|
Kaji semula RPI
|
· Kumpul dan bandingkan data.
· Meneliti perkembangan dan pencapaian murid.
· Pinda matlamat jangka panjang dan sasaran jangka pendek mengikut keperluan.
· Runding semula peranan ahli jawatankuasa dalam usaha mencapai sasaran.
· Hasilkan dokumen baru RPI yang telah dibuat perubahan mengikut persetujuan secara bertulis.
· Tetapkan tarikh kaji semula yang berikutnya,
|
Dapatkan:
· RPI sedia ada
· Laporan pencapaian terkini di peringkat sekolah dan rumah.
|
Penghasilan dokumen RPI perlu dibincangkan bersama
oleh ahli jawatankuasa yang dilantik khas dan mempunyai
kepentingan terhadap perkembangan pendidikan murid
berkeperluan khas. Penulisan dokumen ini adalah
tanggung jawab guru yang ditugaskan untuk
mengatasi masalah pembelajaran yang dihadapi oleh
murid berkenaan. Walau bagaimana pun bantuan
daripada ahli jawatankuasa lain untuk menghasilkan dokumen
bertulis terbut bolehlah dirundingkan. Yang pentingnya
setiap murid berkeperluan khas mempunyai dokumen RPI
yang lengkap.
oleh ahli jawatankuasa yang dilantik khas dan mempunyai
kepentingan terhadap perkembangan pendidikan murid
berkeperluan khas. Penulisan dokumen ini adalah
tanggung jawab guru yang ditugaskan untuk
mengatasi masalah pembelajaran yang dihadapi oleh
murid berkenaan. Walau bagaimana pun bantuan
daripada ahli jawatankuasa lain untuk menghasilkan dokumen
bertulis terbut bolehlah dirundingkan. Yang pentingnya
setiap murid berkeperluan khas mempunyai dokumen RPI
yang lengkap.
10. Keperluan Transisi
Proses transisi dari setiap peringkat persekolahan
memerlukan satu proses adaptasi kepada persekitaran,
orang-orang yang berada disekiling dan aktiviti di
dalam linkungan persekolahan. Tujuannya adalah untuk
memberi kesediaan murid bagi untuk melangkah dari
satu proses yang tidak formal kepada formal contohnya
dari persekitaran di rumah ke alam persekolahan bagi murid
prasekolah dan dari ke satu tahap rendah ke tahap
yang lebih tinggi contohnya dari sekolah rendah ke sekolah
menengah atau dari zaman kanak-kanak ke alam dewasa.
memerlukan satu proses adaptasi kepada persekitaran,
orang-orang yang berada disekiling dan aktiviti di
dalam linkungan persekolahan. Tujuannya adalah untuk
memberi kesediaan murid bagi untuk melangkah dari
satu proses yang tidak formal kepada formal contohnya
dari persekitaran di rumah ke alam persekolahan bagi murid
prasekolah dan dari ke satu tahap rendah ke tahap
yang lebih tinggi contohnya dari sekolah rendah ke sekolah
menengah atau dari zaman kanak-kanak ke alam dewasa.
Adaptasi ini memerlukan satu tempoh masa dan ruang
penyesuaian supaya berlakunya kesediaan untuk maju ke
tahap yang baru. Satu program yang singkat perlu
diwujudkan untuk menyediakan ruang transisi tersebut.
penyesuaian supaya berlakunya kesediaan untuk maju ke
tahap yang baru. Satu program yang singkat perlu
diwujudkan untuk menyediakan ruang transisi tersebut.
GARIS PANDUAN PENULISAN BORANG RPI
A. Isikan maklumat murid
1. Nama (HURUF BESAR)
2. Jantina
3. Keturunan
M – Melayu
C – Cina
I –
K – Kadazan
B – Iban
L - Lain-lain
4. Tarikh Lahir
5. Umur
6. No pendaftaran OKU (Rujuk Kad OKU)
7. Kelas
Kelas mengikut penempatan
8. Tarikh Mula (Tarikh Perlaksanaan)
9. Tempoh Perlaksanaan. Jangka masa RPI dilaksanakan.
(Contoh:- Dicadangkan 1 Tahun: Januari 2010 hingga Disember 2010)
10. I) Kategori : Ikut kecacatan murid (Setiap pada borang
BPKKK 1 (Pin. 2003) – Laporan perubatan
II) Nyatakan kategori yang spesifik
a) Masalah Pembelajaran :
Specific Learning Disability Mentally Retarded Emotionally Disturbed slow learner Cerebral Palsy ADHD Down Snydrom Dan lain-lain (Nyatakan)
b) Masalah Pendengaran :
Profound
Severe
Moderate
Mild
c) Masalah Penglihatan :
Low Vision
Total Blind
d) Pelbagai Kecacatan : (Nyatakan)
11. Penempatan Ikut Program
12. Nama Sekolah
B. Latar Belakang Pendidikan / Perubatan / Tingkah Laku / Sosial
Aspek yang berkaitan dengan keperluan
1. Sumber Maklumat ( Doktor, terapi, ibu bapa, guru mata
pelajaran, dlln)
2. Tarikh (Perjumpaan dengan sumber member maklumat
berdasarkan B-1)
3. Ringkasan Laporan (Keterangan daripada sumber maklumat
ringkas dan tepat serta berfokus kepada RPI)
C. Analisis Penguasaan dan Kelemahan Murid
1. Bidang Penguasaan (Pengetahuan/kelebihan sedia
ada murid)
2. Bidang Keperluan (Aspek utama yang menghalang
murid proses pengajaran dan pembelajaran murid contohnya: urus diri, tingkah laku, masalah pertuturan)
3. Memerlukan khidmat bantu ( perubatan/peribadai)
– sekiranya ia Ya, nyatakan bantuan yang diperlukan contohnya: bantuan pertuturan juru pulih anggota dan lain-lain.
4. Keperluan Peralatan khas (contohnya kerusi roda ,
brailler, alat bantuan pendengaran, dll)
D. Rancangan RPI (*Bulatkan RPI yang dibina mengikut semester)
1. Matlamat (DIcadangkan 1 tahun)
2. Tarikh Mula (Tarikh pembinaan RPI)
3. Objektif Jangka Pendek (Kemahiran yang ingin
dicapai dalam jangka waktu terdekat)
4. Strategi/pendekatan (contohnya tunjuk cara, sesi soal jawab, bimbingan fizikal, bimbingan lisan dlln)
5. Penilaian semasa/tarikh (contohnya pemerhatian, skor ujian, lembaran kerja, dlln)/ (Tarikh penilaian dijalankan atau
dilaksanakan)
E. Semakan Pencapaian Murid
i) Untuk Semester 1 ii) Untuk Semester 2
1. Pencapaian (Boleh diukur contohnya 10 daripada
15 soalan betul, peratus kemajuan yang telah dicapai, perubahan tingkah laku, dlln.
2. Pendekatan berkesan (Contohnya belajar menggunakan
computer, muzik, teka-teki, dllm
3. Rumusan/Cadangan
- Tindakan susulan guru dan ibu bapa di rumah
- Pelbagaikan aktiviti menggunakan computer,
muzik, dll
4. Tarikh Semakan
- 2 kali setahun
- Dicadangkan Jun dan Oktober
F. Pengesahan Ahli Jawatankuasa Pembina RPI
1. Nama Ahli
· Semua yang terlibat dengan murid berkenaan. (Contoh, pentadbir, guru kelas, guru mata pelajaran, kaunselor, guru disiplin, doctor, pembantu pengurusan murid dan lain-lain
· Penglibatan semua ahli jawatankuasa amatlah digalakkan
· RPI tetap dilaksanakan walaupun hanya 2 atau 3 ahli jawatankuasa sahaja terlibat
2. Jawatan/Gelaran
· Contoh, guru besar, doctor pakar, penolong kanan pendidikan khas, penyelaras, guru kelas, pembantu pengurusan murid, dlln
3. Tarikh (Tarikh perjumpaan ahli jawatankuasa RPI)
4. Tandatangan (Untuk Pengesahan)
G. Perancangan Transisi
1. Prasekolah
· Awal kemasukan, contohnya transisi dari rumah ke sekolah. Fokus kepada kemahiran urus diri dan bersosial
2. Ke Sekolah rendah
· Tumpuan kepada kemahiran hidup berdikari, pengusaan 3M dan aktiviti sukan dan seni
3. Ke Sekolah Menengah
· Tumpuan kepada kemahiran hidup berdikari, peneguhan penguasaan 3M, aktiviti sukan dan seni ke tahap yang lebih tinggi
4. Ke Kerjaya / Dewasa
· Penekanan kemahiran vokasional sebagai persediaan memasuki alam pekerjaan dan hidUP.
|
0 ulasan:
Catat Ulasan