Keperluan Terapi dalam Pengajaran dan
Pembelajaran Murid Berkeperluan Khas
oleh
DR. HAJJAH YASMIN BINTI HUSSAIN
Kanak-kanak berkeperluan khas merupakan
kanak-kanak
yang mempunyai pelbagai kekuatan dan
kelemahan yang
ada bersama mereka. Sebaga ipendidik,
guru-guru
seharusnya memikirkan bahawa mereka
perlu melengkapkan diri dengan pelbagai
strategi dan seterusnya
kreatif dalam pengajaran bagi membantu
kanak-kanak ini
melalui pembelajaran mereka serta
menjalani kehidupan
secara optimum Pengajaran
dan pembelajaran kanak-kanak
ini perlu menggunakan kepelbagaian
teknik yang bersesuaian berserta
penggunaan sumber dengan
mengambil kira kemahiran yang ada dan perlu
mereka capai (Yasmin, 2000;Khatijah & Yasmin 2006).
Ini bertujuan mendidik dan membantu kanak-kanak ini
melalui perkembangan mental, kestabilan emosi, integrasi
sosial dan kemahiran motor mereka.
kanak-kanak
yang mempunyai pelbagai kekuatan dan
kelemahan yang
ada bersama mereka. Sebaga ipendidik,
guru-guru
seharusnya memikirkan bahawa mereka
perlu melengkapkan diri dengan pelbagai
strategi dan seterusnya
kreatif dalam pengajaran bagi membantu
kanak-kanak ini
melalui pembelajaran mereka serta
menjalani kehidupan
secara optimum Pengajaran
dan pembelajaran kanak-kanak
ini perlu menggunakan kepelbagaian
teknik yang bersesuaian berserta
penggunaan sumber dengan
mengambil kira kemahiran yang ada dan perlu
mereka capai (Yasmin, 2000;Khatijah & Yasmin 2006).
Ini bertujuan mendidik dan membantu kanak-kanak ini
melalui perkembangan mental, kestabilan emosi, integrasi
sosial dan kemahiran motor mereka.
Kanak-kanak berkeperluan khas yang datang ke sekolah
kadang-kadang mempunyai masalah tingkah laku,
masalah pengamatan, masalah motor, sosialisasi dan
masalah emosi. Bagi membantu kanak-kanak ini
mencapai potensi yang maksimum sesuai dengan
keupayaan mereka, antara yang boleh dijalankan oleh
guru-guru ialah terapi.
kadang-kadang mempunyai masalah tingkah laku,
masalah pengamatan, masalah motor, sosialisasi dan
masalah emosi. Bagi membantu kanak-kanak ini
mencapai potensi yang maksimum sesuai dengan
keupayaan mereka, antara yang boleh dijalankan oleh
guru-guru ialah terapi.
Keperluan Terapi
Terapi merupakan kaedah untuk membantu seseorang pelajar
untuk bergerak balas terhadap aktiviti atau kemahiran.
untuk bergerak balas terhadap aktiviti atau kemahiran.
“Rawatan pemulihan ke atas pesakit yang pernah menghadapi
sebarang penyakit atau mengalami
sesuatu kecederaan bertujuan menyebabkan
kefungsian badan secara normal”
sebarang penyakit atau mengalami
sesuatu kecederaan bertujuan menyebabkan
kefungsian badan secara normal”
(Kamus Perubatan Mosley, 2001)
Dalam konteks Pendidikan Khas, terapi merupakan kaedah
bagi membantu individu
yang mempunyai pelbagai keperluan khas yang melibatkan
kognitif, emosi, sosial dan psikomotor mencapai perkembangan
secara maksimum dan digunakan dalam pengajaran dan
pembelajaran.
bagi membantu individu
yang mempunyai pelbagai keperluan khas yang melibatkan
kognitif, emosi, sosial dan psikomotor mencapai perkembangan
secara maksimum dan digunakan dalam pengajaran dan
pembelajaran.
Antara kepentingan terapi ialah bagi meningkatkan daya
pengamatan murid-murid, meransang
murid untuk bergerak balas secara positif terhadap sesuatu
kemahiran serta meningkatkanperkembangan fungsi kognitif,
emosi, sosial dan psikomotor mereka. Di samping itu,
melalui terapi juga guru-guru dapat melatih murid-murid
menguasai kemahiran tertentu yang
bersesuaian dan berkaitan dengan kehidupan seharian
serta mewujudkan suasana pembelajaran
yang kondusif lagi menyeronokkan.
( G. Eliana, 2008, S. Pengilly, 2008; Z. Ibrahim, 2009).
pengamatan murid-murid, meransang
murid untuk bergerak balas secara positif terhadap sesuatu
kemahiran serta meningkatkanperkembangan fungsi kognitif,
emosi, sosial dan psikomotor mereka. Di samping itu,
melalui terapi juga guru-guru dapat melatih murid-murid
menguasai kemahiran tertentu yang
bersesuaian dan berkaitan dengan kehidupan seharian
serta mewujudkan suasana pembelajaran
yang kondusif lagi menyeronokkan.
( G. Eliana, 2008, S. Pengilly, 2008; Z. Ibrahim, 2009).
Terapi-terapi yang boleh dilaksanakan ialah:
i) terapi fisio
ii) terapi kuda
iii) terapi cara kerja
iv) terapi pertuturan
v) terapi muzik dan pergerakan kreatif
vi) terapi seni
vii) terapi air/hidro
viii) terapi pasir
ix) terapi main
x) terapi alternative
Contoh
Seorang kanak-kanak sindrom down yang mempunyai
masalah pergerakanserta mempunyai masalah pertuturan
dan pengamatan.
masalah pergerakanserta mempunyai masalah pertuturan
dan pengamatan.
Aktiviti terapi:
Terapi motor kasar – berjalan, berlari, gallop dan lompat
di garisan lurus, di garisan
bengkok dan menggunakan alatan seperti bangku.
di garisan lurus, di garisan
bengkok dan menggunakan alatan seperti bangku.
Terapi pengamatan (visual, auditori dan tactile) – melihat gambar
bertindih, mencari benda tersembunyi dalam gambar,
membeza bunyi-bunyian dan menyentuh/merasa jenis permukaan
bertindih, mencari benda tersembunyi dalam gambar,
membeza bunyi-bunyian dan menyentuh/merasa jenis permukaan
Terapi motor halus – memegang pensel dan menconteng atas kertas
Terapi kuda – menunggang kuda serta membetul postur badan
dan perkembangan emosi.
dan perkembangan emosi.
Terapi pasir – meramas pasir, menconteng atas pasir, bermain
dengan pasir untuk kemahiran motor halus.
dengan pasir untuk kemahiran motor halus.
Terapi air – bermain dengan bola dalam air bagi pengukuhan
pergerakan dan perkembangan otot.
pergerakan dan perkembangan otot.
Pada kesimpulannya, guru-guru perlu didedahkan kepada
aktiviti terapi bagi memantapkan
penyampaian pengajaran dan pembelajaran murid-murid
berkeperluan khas.
Aktiviti-aktiviti terapi boleh dijalankan di sekolah atau di luar
premis sekolah secara kumpulan atau individu bagi meningkatkan
keupayaan kognitif, efektif, psikomotor dan
sosial kanak-kanak berkeperluan khas.
0 ulasan:
Catat Ulasan